Załóż sklep Zobacz demo

Wybór domeny


W jaki sposób podejść do wyboru nazwy sklepu



 

Jak trafnie wybrać domenę internetową?

Domena jest adresem internetowym, który identyfikuje nasz sklep w globalnej sieci. Jest silnie związana z tożsamością firmy, a w obecnych czasach ma podobne znaczenie co nazwa i logo przedsiębiorstwa. Codziennie na świecie rejestrowane są miliony domen, które przechodzą z rąk do rąk lub wykupywane są jako nowe, unikatowe nazwy. Warto wiedzieć, że nazwa domeny może się składać wyłącznie z liter alfabetu łacińskiego, cyfr oraz znaku "-" (minus). Znak "-" nie może występować na początku nazwy domeny, na końcu nazwy domeny oraz na 3 i 4 pozycji w nazwie domeny jednocześnie. Nazwa domeny może zawierać do 63 znaków łącznie.

Wybór dobrej domeny nie jest łatwym zadaniem i nie trudno przy jej zakupie popełnić błędy, które mogą wpłynąć na porażkę naszego przedsięwzięcia. Przy wybieraniu domeny internetowej należy wziąc pod uwagę kilka ważnych czynników, takich jak długość nazwy domeny, łatwość zapadania jej w pamięć, czy wsparcie pozycjonowania w wyszukiwarkach. Warto rozpatrzyć użycie nazwy firmy jako domeny internetowej, zakładając oczywiście, że nasza firma ma krótką i łatwo zapadającą w pamięć nazwę. Użycie nazwy firmy jest uzasadnione w przypadku, kiedy zależy nam na budowaniu wizerunku, nawiązywaniu więzi z klientem oraz wpłynięciu na łatwą identyfikację firmy w internecie.

Czym się kierować wybierając domenę internetową dla swojego sklepu?

1. Krótka nazwa

Najlepiej, żeby domena składała się z jednego słowa, które dość łatwo można skojarzyć i którego pisowania nie stanowi żadnego problemu. Domeny składające się z większej liczby słów trudniej zapamiętać oraz możliwa jest zamiana kolejności słów przy pisaniu lub wręcz pominięcie jakiegoś słowa. Zwróćmy uwagę, że potencjalni klienci sklepu mogą trafiać do nas poprzez wpisywanie w przeglądarkę zasłyszanej nazwy sklepu - w takim wypadku zadbajmy o to, żeby czynność ta była jak najprostsza pod względem słowotwórczym.


2. Unikanie kropek i myślników w nazwie domeny

Stosowanie kropek i myślników w nazwie domeny nie jest wskazane z uwagi na fakt, że taki zapis jest bardziej skomplikowany i trudniejszy do zapamiętania od zapisu ciągłego. Jeśli musimy użyć domeny składającej się z wiecej niż jednej frazy, to powinny  zostać one zapisane ciągiem bez myślników. Wynika to z psychologicznego faktu, że domeny bez myślników są łatwiej zapamiętywane przez ludzki mózg. Jednak, gdy interesująca nas nazwa bez myślnika jest już zajęta, nie pozostaje nam nic innego niż użycie myślnika w nazwie domeny.


3. Brak polskich znaków w domenie

Używanie polskich znaków w domenie sklepu internetowego nie jest wskazane z uwagi na fakt, że internauci od wielu lat są przyzwyczajeni do nazw bez polskich znaków. Poza tym niektóre przglądarki mogą mieć problem z poprawnym wyświetlaniem nazwy w pasku adresu. Zdarza się też, że wyszukiwarki niepoprawnie indeksuja domeny z polskimi znakami. W wypadku, kiedy zależy nam na posiadaniu domeny z polskimi znakami, warto się zabezpieczyć i wykupić dwie wersje domeny z polskimi znakami i bez polskich znaków, co pozwoli nam uniknąć problemów związanych z weryfikacją właściwego zapisu domeny.


4. Nazwa domeny musi coś oznaczać

Wskazane jest, aby nazwa domeny ściśle wiązała się z nazwą firmy, asortymentem lub branżą w której działa nasz sklep. Nawiązanie do jednego z tych elementów ułatwia skojarzenie nazwy domeny z przedmiotem działalności i z lepszą identyfikacją firmy wśród klientów. Zwróćmy uwagę, że użycie nazwy asortymentu lub branży może wpłynąć na skuteczniejsze pozycjonowanie naszego sklepu w wyszukiwarkach. Bywa tak, że branża jest na tyle konkurencyjna, że żadna rozsądna nazwa domeny nie jest już dostępna. Warto wtedy pokusić się o odrobinę kreatywności i spróbować wymyśleć nazwę składającą się na przykład ze słowa bardzo silnie zwiazanego z branżą oraz jakiegoś ciekawego przedrostka lub końcówki.


5. Nazwa powinna być tak samo pisana jak jest słyszana.

Idealnie byłoby gdyby pisownia domeny pokrywała się z jej wymową. Biorąc pod uwagę fakt, że sklepy bardzo często są polecane w rozmowach bezpośrednich między klientami, warto zadbać o to, żeby nazwa naszego sklepu była spójna fonetycznie z wersją pisaną. Problematyczne może być użycie domeny anlojęzycznej na polskim rynku, gdzie nie wszyscy użytkownicy znają języki obce i to co dla nas może być łatwe do skojarzenia, może sprawiać trudności w pisowni innym. Nie warto komplikować dostępu do naszego sklepu takimi zabiegami językowymi - pisownia nazwy sklepu powinna być bardzo oczywista i klarowna.


6. Domena jako marka

Szukając dobrej domeny internetowej, myślmy o niej jak o marce sklepu internetowego. Nazwa nie powinna być pospolita, gdyż zginie w morzu podobnych sklepów. Domena powinna być oryginalna i niepowtarzalna, gdyż to może sprawić, że nasz sklep będzie odbierany w ten sam sposób.


7. Nazwa powinna być strategiczna

Wymyślając nazwę domeny należy wziąc pod uwagę tożsamość z firmą i o nazwie domeny pomyśleć strategicznie w dłuższej perspektywie. O domenie, jako nazwie sklepu internetowego warto myśleć w kontekście całego przedsięwzięcia i należy wziąc pod uwagę fakt, że raz wybraną domenę ciężko jest zmienić. Dlatego wybierając domenę zastanówmy się dłużej, żeby nie dokonać złego wyboru w długiej perspektywie czasowej.


8. Warto wykorzystywać aliterację

Jest to celowe powtórzenie jednej lub kliku głosek, po to by uzyskać odpowiedni rytm w nazwie. Taką rytmiczną w wymowie domenę o wiele łatwiej się zapamiętuje.


9. Nazwa powinna poruszać wyobraźnię

Aby sprawić, żeby domena naszego sklepu internetowego była łatwiej kojarzona, należy podejść do jej tworzenia kreatywnie. W niektórych branżach wprowadzenie intrygującego elementu w nazwie jest bardzo dobrym krokiem, który pozwala domenie sie wyróżnić na tle innych nazw sklepów internetowych.


Sposobem na wybranie dobrej domeny jest wypisanie wszystkoch propozycji jakie przychodzą nam do głowy, burza mózgów, zrobienie ankiety wśród znajomych, czy posłużenie sie internetowymi narzędziami sugerującymi dostępne nazwy domen. Nie zapominajmy jednak o jednym, że nawet najlepsza domena nie zapewni nam sukcesu w sprzedaży internetowej, jest to jedynie element, który może nam w tym pomóc.



jest platformowym kreatorem sklepów internetowych,
umożliwia sprawne i efektywne stworzenie i prowadzenie handlu w sieci


Copyright © 2010 All rights reserved


Secured Zobacz wizytówkę w serwisie mikroFirmy.pl


loading